מותו של הכהן הגדול

למוזיקה של לאונרד כהן (יהודי אלא מה) התוודעתי כילד. תקליטו הראשון Songs of Leonard Cohen יצא ב-1967 ושכן באוסף התקליטים הצנוע של הורי יחד עם:
A Gift From a Flower to a Garden של דונובן (גם 1967)
Waist Deep in the Big Muddy and Other Love Songs של פיט סיגר (גם 1967)
Magical Mystery Tour של החיפושיות (גם 1967)
ועוד תקליטים טובים (לא משנת 1967) של פיטר פול ומרי, ג'ון באאזבוב דילן, פרנק סינטרה, אלה פיצג'רלד, שירי באסי ועוד.
כנער גם למדתי להעריך את המילים שכן לאונרד כהן היה לא רק מוזיקאי גדול אלא גם משורר לא קטן והשילוב של המילים והמוזיקה היה חזק ביותר – Suzanne, So Long, Marianne ו-Sisters of Mercy.

הפעם הבאה שפגשתי שילוב כל כך נוגע בין מוזיקה טובה ומילים משובחות היה אצל הזמרת (גם יהודייה) ג'ניס איאן, שאל להיטיה הגדולים מאמצע שנות השבעים: Stars וJesse מהתקליט Stars  ו-At Seventeen ו-In the Winter מהתקליט Between the Lines התוודעתי במהלך השירות הצבאי שלי (שלג בחוץ, טוסט גבינה על תנור ספירלה, מיני-ברידג' על ארגז ביטחון וג'ניס איאן בטייפ קסטות).
תהיתי אם יש קשר בינהם, אז בדקתי ומסתבר שבאלבום הרביעי של כהן  New Skin for the Old Ceremony משנת 1974, קולות הרקע הם של ג'ניס איאן שאף מבצעת דואט עם כהן בשיר  Who By Fire המבוסס על "ונתנה תוקף", שיר מעולה נוסף מהאלבום הוא Lover, Lover, Lover.

את התקליט התשיעי של כהן Various Positions משנת 1985 (השני שלי) רכשתי לעצמי לאחר השחרור מצה"ל עם השירים Dance me to the end of love וכמובן Halleluja.
ללהיט ענק נוסף זה כהן עם השיר First we take Manhattan באלבום I'm your man משנת 1988.

זמרת נוספת, שהקריירה שלה התחילה בשנות ה-80 וגם לה שירים שנוגעים ללב היא סוזן ווגה, עם 2 להיטיה הגדולים Tom's diner ו-Luka מאלבומה השני Solitude Standing. תהיתי אם גם לה יש קשר כלשהו לכהן וגם הפעם מסתבר שכן.
סוזן וגה הושפעה רבות מהמוזיקה של לאונרד כהן (גם מבוב דילן), ואף השתמשה במוזיקה של כהן כאבן בוחן לקשרים רומנטיים. היא יצרה עמו קשר, פרסמה ראיון אישי איתו בשנת 1992 וגם פתחה הופעה שלו בשנת 2009.

את המעבר למדיה דיגיטלית עשיתי עם כהן בשנת 1995 עם התקליטור So Long Mariane, אוסף של 12 מלהיטיו בין השנים 1968-1974 כולל Bird on the Wire ו-The Partisan.
לפני מספר שנים צפיתי בסרט דוקומנטרי בו התראיין כהן בסטודיו שבו הוא יוצר ונתן הצצה מרתקת לתהליך היצירה של אדם לא צעיר, לצערי לא הצלחתי למצוא את הסרט באינטרנט.
בשנת 2015 אירח כהן בביתו במונטריאול צוות טלוויזיה לראיון של כ-40 דקות ובו דיבר בגילוי לב על ההופעות שלו ברחבי העולם, על חייו וגם על המוות.

נפטר בתאריך 7/11/2016 בגיל 82.
img_7460s

פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *