טעמנו טאלי בטנדורי

ההיכרות הראשונה שלי עם אוכל הודי הייתה, איך לא, מסעדת טנדורי תל-אביב – מוסד הקיים כבר 33 שנה בניצוחה של רינה פושקרנה. היא אמנם לא מוכרת לצעירים כפי שכוכבי תכניות הבישול העכשוויות מוכרים, אבל סביר להניח שמי שעבר את גיל 30 יודע על מי מדובר.
בתקופה הקצרה שהתגוררתי באנגליה, נהגנו לפקוד בקביעות את המסעדה ההודית השכונתית Spices, אמנם לפני 19 שנה אבל עדיין קיימת :-). אכלנו גם במסעדות הודיות בערים שמסביב ואפילו פעם אחת במסעדה הודית יוקרתית בלונדון Tamarind, לפני שהיא קיבלה כוכב מישלן.
בדיוק כמו סין, הודו משתרעת על-פני שטח לא קטן עם מאפיינים גיאוגרפיים שונים, עמים שונים וכמובן כמות גדולה של מטבחים שונים – הגיוון עצום.

החריפות של פלפלים, וזה לא משנה אם זה חלפניו, הבנרו, קאיין, סודני או שאטה, גורמת לי לאובדן תחושה בשפתיים וכאב בחיך – מבחינתי מדובר בחומר מזיק (קפסאיצין – C18H27NO3) ולא באוכל.
אין לי בעיה עם תבלינים חזקים מסוגים אחרים כמו שום, פלפל שחור, זנגביל, קארי, וסאבי ועוד, אבל המפתח הוא צ'ילי זה לא בשבילי.
גם תערובות התבלינים ההודיות עשויות להשתמש בפלפל חריף, אבל לא כולן ולא תמיד, ולכן האוכל החריף היחיד שאני עוד אישהו מסוגל לאכול הוא אוכל הודי.

לשמחתי הוזמנתי לנסות מנה חדשה של מסעדת טנדורי – ארוחת טאלי.
טאלי היא מילה הינדית שפירושה פלטה או צלחת גדולה שעליה מוגשת ארוחה עממית הכוללת מספר תבשילים בקעריות קטנות, אורז לבן, צ'פאטי או נאן (קרקר או לחם). זוהי ארוחת פועלים מקובלת ברחבי הודו. התבשילים משתנים מאזור לאזור והעיקרון הוא שניתן למלא מחדש את הקעריות ללא הגבלה.
ארוחת הטאלי הושקה לפני מספר חודשים על-ידי מסעדת טנדורי והפכה ללהיט טייק-אווי לצהריים באזור תל-אביב. היא מוגשת גם בסניף של טנדורי בהרצליה לשם בחרנו להגיע על-מנת לטעום אותה.

בעוד אנו ממתינים שיושיבו אותנו, הבחנו ברינה פושקרנה עוברת בין השולחנות ומדברת עם הסועדים, מכוונת את המלצרים ומחלקת הוראות לצוות. מכיוון שמישהו היה צריך לנהוג הביתה העדפתי לוותר על יין, רינה הציעה משקה לאסי – איך יכולתי לסרב?

לאסי מנגו

לשולחן הגיע סלט ירקות טרי ואחריו בג'יה בצל – סלסולי בצל בציפוי קמח חומוס פריך (מנה נטולת גלוטן).
ארוחת הטאלי כוללת מגש ענקי שבמרכזו אורז לבן ובהיקפו מבחר מתבשלי המסעדה: פלאק פניר, תבשיל חומוס, תבשיל עדשים, משהו שלא זיהיתי, צ'יקן טיקה, תבשיל ירקות חריף, ירקות טריים, גולאב ג'אמון מתוק, פאפד ונאן.

טאלי

למרות הגודל של הצלחת מדובר במנה אישית 🙂 כל אחד מקבל צלחת משלו והוא גם יכול לבחור את המנות בשמן (אם הוא מכיר אותן) ולבקש בשרי, צמחוני ואפילו טבעוני.

טאלי ואני

הצלחת מאנה להתרוקן אבל אנחנו כבר התחלנו להתמלא – האפשרות למילוי מחדש אמנם קיימת, אבל לא רלוונטית לאנשים בגודל שלנו.
בעוד אנחנו מתבוננים בצלחות ומלקקים את השפתיים, הופיעה רינה עם פלטה לוהטת – "שתטעמו קצת" היא מחייכת, "יש למעלה קבוצה גדולה של אורחים הודים – זה יצא עכשיו – טרי טרי".

גריל טנדורי

הפלטה כוללת עוף קסטורי (לבן) רך כמו חמאה, עוף גואה (ירוק) רך ובטעם גן-עדן, קבב (קצת חריף), צ'יקן טיקה (כתום) עסיסי ודג טיקה (חריף אש)

רינה מדלגת בין השולחנות, מגישה, מדברת עם הסועדים, מצטלמת.
"עכשיו קינוח" היא אומרת, "אבל אנחנו מפוצצים", אבל היא בשלה ולשולחן מגיעים שני קינוחים צבעוניים וטעימים

קולפי טעים

עוד קולפי

רינה סיפרנו לנו על הביקור של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל בשבוע שעבר והראתה לנו תמונות שלה מבשלת במעון ראש הממשלה. היא גם השאירה לנו בשולחן את הטלפון שלה כדי שנקשיב לסיפור שביבי סיפר לה על הדייט הראשון שלו עם שרה בטנדורי. בין לבין היא מעדכנת שזובין מהטה בדיוק התקשר וביקש שתכין לו אוכל ואיך היא הקפיצה את בעלה חזרה לסניף בתל-אביב לקבל את פניו.

בכיף היא מדברת עם ראשי ממשלה ומבשלת להם, מאכילה מנצח תזמורות בינלאומיות וגם משוחחת איתנו – רואים שכיף לה לארח.
"בת כמה את רינה?" שואלת אשתי
"59 היא עונה"
"את נראית כל כך צעירה"
"אין לי זמן להזדקן" היא מחייכת

על  צ'אי ויתרנו, אבל לא על תמונה למזכרת

רינה ואני

פורסם בקטגוריה מסעדות, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

One Response to טעמנו טאלי בטנדורי

  1. מאת גדי‏:

    אין על האוכל של רינה פושקרנה. מסעדת טנדורי בלבי כבר שנים רבות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *