איסלנד – יום #4

Thursday, 12th August 2021 - יום 4
התוכנית להיום - הליכה על קרחון Skaftafell
לינה: Hvoll Hostel
(242 אירו ללא ארוחת בוקר)

התארגנות ונסיעה של כשעה לנקודת המפגש – היום יוצאים להליכה על קרחון Skaftafell שהוזמנה עוד מהארץ. יכולנו לבחור בין סיור של 3 שעות (נטו על הקרח) בקבוצה של 10 אנשים, לבין סיור של 5 שעות (נטו על הקרח) בקבוצה של 8 אנשים. מכיוון שאנחנו 5, הציעו לשריין את הסיור הארוך יותר כסיור פרטי רק עבורנו כך שיוכלו להתאים אותו בדיוק לצרכים וליכולות שלנו – כמובן שהסכמנו : -)
לא היה לנו שום ניסיון מקדים עם קרמפונים (קוצים ששמים על הנעליים כדי לא להחליק) והליכה על הקרח, אבל גם בבולגריה לא היה לנו ניסיון עם נעלי שלג ומוטות הליכה – בשביל זה לוקחים מדריך טוב, או במקרה שלנו מדריכה מקומית טובה בשם Guðný שגדלה בחווה במרחק קצר מהקרחון – אין יותר מקומי מזה :-). כיוון שלא יכולנו ממש לבטא את שמה, נקרא לה מכאן ואילך היידי, בשל הצמה הזהובה ויכולתה לדלג על הקרח וההרים.
הצטיידנו ברתמה, קסדה, קרמפונים ומקלות הליכה (למי שרצה) ויצאנו בגשם ובקור לכיוון הקרחון. התחזית טענה שאין גשם, אבל כשהתחלנו ללכת היה מעונן ורטוב והיה חשש יותר מסביר שהמזל שהאיר לנו פנים עד כה באיסלנד עלול לנטוש אותנו. אבל די מהר העננים התפזרו והשמש חזרה להאיר וכל השעות הבאות היו שילוב מושלם של קרח לבן אפור ושחור ושמיים כחולים מלמעלה. ההגעה לקרחון עוברת לצידו של האגם שהוא תוצאה של הפשרת הקרחון. תחילה מגיעים לאזור של קרח הספוג כולו באפר געשי ועל כן הוא שחור לגמרי ונראה כמו הרים כהים וקודרים. בשלב הזה שמנו את הקרמפונים על הנעליים וההליכה הקשה עד כה הפכה לקלה באופן מפתיע, כיוון שהקרמפונים נאחזים בקרקע ומונעים כמעט לחלוטין את הסיכוי להחליק. בהדרגה הגענו לאזור הלבן של הקרחון – תחושה של ארץ אגדות בלתי מציאותית.

היידי מלאה בהתרגשות על פלאי הטבע הסובבים אותנו, על ההתחממות הגלובאלית המסכנת אותם, ובאופן כללי שופעת הסברים על התהליכים הגיאולוגיים והאקלימיים של האזור. הקרחון נע ומשתנה כל הזמן, וכשם שחצב בקרקע את העמקים שבתוכם הוא נמצא, כעת הוא נסוג ומשאיר מאחוריו אגמים. עשינו פיקניק על הקרח בתוך שקע שם הרוח פחות מפריעה.

בשלב הזה גילינו שאחד הטלפונים שהיה בכוננות צילום כל הזמן, נעלם. היידי מלאה התושייה השאירה אותנו שם, השביעה אותנו שלא נזוז ממקומנו, ויצאה למסע חיפושים בדילוגים קלילים, ובניגוד לכל הסיכויים שבה והטלפון האבוד בידיה.

ראינו עוד כמה נקיקים תכולים ומערות, ואז התחלנו בדרכנו חזרה.

נפרדנו בצער מסוים מהקרמפונים הנוחים ואת השעה האחרונה צעדנו אל האוטו דרך האגם. מזג האוויר המצוין המשיך ללוות אותנו גם בשלב זה.

נסענו חזרה לכיוון ההוסטל, והמשכנו הלאה, לא לראות עוד נופים כפי שחשבנו בהתחלה, אלא ל"סופר/מכולת" השכונתי, ולבריכת השחייה המקומית (מזור לחלקי גוף דואבים). אין כמו לשבת בבריכה עם מים בטמפרטורה של 36 מעלות ולצפות בהרים הירוקים מהם נופלים מפלים (אין תמונות כי לבריכות עירוניות לא מכניסים טלפונים או מצלמות) וכמובן לאכול ב-SystraKaffi שם טעמנו בפעם הראשונה דג בשם Arctic Char שהוא משהו בין סלמון לפורל, לפחות בהגדרה ובמראה, אבל בטעם הוא משהו אחר עם טעם ייחודי – מאוד מוצלח.

דוגמה 3 לפרקטיות של האיסלנדים (הדוגמאות הקודמות ביום 2) – כסף – באיסלנד כבר לא משתמשים במזומן. הכל מבוצע באמצעות כרטיס אשראי. אפילו נקניקייה בדוכן נקניקיות, לחם במאפייה המקומית או קפה בדוכן קטן בחנייה של מפל. גם אם מדובר בסכום פעוט ששווה ערך ל-10 ש"ח. בכל מקום, גם הכי קטן או נידח יש מכונה לקריאת הכרטיס והזנת הקוד הסודי.
בנוסף, אין דבר כזה טיפ או דמי שירות. המחיר בתפריט של המסעדה/פאב/בית קפה/בר/… הוא מה שאתה משלם בפועל. נוח, פשוט וברור לכולם.

קישור לכל התמונות של היום

פורסם בקטגוריה איסלנד 2021, בחו"ל. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.