איסלנד – יום #2 – וריאציה על מעגל הזהב

Tuesday, 10th August 2021 - יום 2
התוכנית להיום - מעגל הזהב
לינה: Blue House B&B
(263 אירו ללא ארוחת בוקר)

מעגל הזהב – שם שיווקי למסלול של כ-300 ק"מ שכולל 3 מהאטרקציות "העיקריות" של איסלנד (באנגלית Golden Circle)
– הפארק הלאומי Þingvellir האזור הגיאותרמי Haukadalur הכולל את הגייזר המקורי Geysir (לא פעיל) שנתן לכל האחרים את שמו ואת אחיו הפעיל בהחלט Strokkur
– מפל הזהב (Gullfoss) – Foss זה מפל באיסלנדית
כ"בונוס" למעגל הזה נהוג להוסיף גם את לוע הר הגעש Kerið

אנחנו בחרנו לוותר בשלב זה על הפארק הלאומי ולהשאירו לסוף הטיול, אם בכלל. הוא כנראה מבוא טוב לסיור קצר באיסלנד ויש לו גם חשיבות היסטורית, אבל את מה שניתן לראות בו אפשר לראות עוד יותר בגדול באתרים אחרים שנהיה בהם.
מאידך הוספנו למסלול מגוון אפשרויות עצירה אחרות בהתאם לשעה שבה נצליח לצאת, למהירות שבה נצליח להתקדם ולעוד נושאים שוליים כגון עייפות שבטח תכריע אותנו מתישהו.

אז אחרי ארוחת בוקר נחמדה, הפעם בבית-הקפה השכונתי, יצאנו לדרך.

תוכנת הניווט החליטה שמכיוון שוויתרנו על הפארק, היא אפילו לא תתקרב אליו והחליטה לקחת אותנו בקו ישר ולא במעגל ישר לגייזרים. כחצי שעה מהיעד גילינו שיש עבודות בכביש, כלומר כביש סגור ובכל זאת עלינו לנסוע "במעגלים" ולהאריך את הדרך. אבל השמש זורחת, אנחנו בחולצות קצרות והנוף יפה, אז לא נורא.

כבר הספקנו להבין שהגישה של תושבי איסלנד לחיים מאוד פרקטית וזה מתבטא במספר דברים.
דוגמה ראשונה: הטבע עלול להיות מסוכן, אז תשמור על עצמך, אנחנו נטפל בך אם תיפצע, אבל בהתאם למה שאפשר (אגב מערכת הבריאות באיסלנד היא אחת הטובות באירופה ויחידות החילוץ שלה מקצועיות ביותר – אבל למה להתעקש ולהזדקק להם אם לא חייבים?). שימו לב במיוחד לשני הסעיפים האחרונים.

זהירות!

הגייזר המקורי (Geysir) שעל שמו כל האחרים בעולם, כבר לא פועל יותר.

אבל אחיו Strokkur לא מאכזב ופולט סילון מים בגובה של 25-35 מטר כל מספר דקות. הוא מוקף כמעט מכל הצדדים בקהל עם מצלמות וטלפונים שמנסה שוב ושוב לתפוס אותו בדיוק ברגע ההתפרצות. בצד שנותר ניצבים צופים אמיצים הנמצאים ב"קו האש" שמנסים להימלט מהמים (לא חמים ומסוכנים) כשהם נופלים חזרה ונישאים ברוח.

בנוסף יש עוד נביעות, בעבועים, וזרימות של מים מתוך הקרקע, בצורות פחות צעקניות אבל בהחלט יפות.

במרחק של 10 דקות נסיעה בלבד נמצאת Gulfoss, סדרת מפלים אדירה בסדר גודל של מפלי הניאגרה.

התחנה הבאה Fridheimar, לא מפל אלא "מפעל" לגידול ירקות חממה, במיוחד עגבניות, שפתח מסעדה בתוך החממה עם דגש על… עגבניות כמובן 🙂 התיישבו על הבר ואכלנו מרק עגבניות מוצלח עם מאפה, בירה מעגבניות, עוגת גבינה עם ריבת עגבניות ירוקות, פאי תפוחים ועגבניות ירוקות, הבנתם את הרעיון…

בשלב הזה השרירים מעט כואבים, במיוחד לאור המסע המפרך של אתמול (כ-10 ק"מ בתוואי טיפוס (וירידה) ברמת קושי גבוהה), אז נסענו למרחצאות בשם Secret lagoon, לא ממש סודיים, אבל כנראה המרחצאות הכי ותיקים באיסלנד. כאן, להבדיל מהבריכה הציבורית של אתמול, מותר לצלם.

להיות פרקטי דוגמה שנייה: אתה רוצה להתרחץ בבריכה ציבורית עם עוד אנשים? קודם כל תיכנס למלתחות, תתפשט, תשטוף את עצמך בסבון שמסופק חינם, עם ציורים שתלויים ומסבירים לך היכן נחוץ לרחוץ – בית שחי, מפשעה וכפות רגליים, ורק לאחר מכן תשים על עצמך בגד ים ותיכנס למים. ברוב המקומות יש במלתחות תא למשגיח שמוודא שלא חורגים מהכללים. שכחת בגד-ים או מגבת? אל דאגה, תמורת סכום מתאים תוכל להשאיל. יש כמובן מתקנים להנחת נעליים, לוקרים לשמירת ציוד, מצופים לילדים, מייבשי שיער במלתחות, ואפילו מכשיר שסוחט את בגד הים לאחר השימוש עד שהוא כמעט מתייבש.

מכיוון שנשאר מעט זמן עד למסעדה בריקיאוויק, החלטנו כן לעצור ב-Kerid ולרדת אל המים שבתחתית הלוע.

הנסיעה משם למסעדה הייתה ארוכה מהצפוי בגלל עוד כביש סגור, והדרך החדשה הובילה אותנו דרך תחנת כוח עצומה שממנה יוצא צינור ענק ומתפתל אשר ליווה אותנו לאורך קילומטרים רבים, נופים עוצרי נשימה, וכביש עוצר נשימה לא פחות בשל הפיתולים, השיפועים החדים (16%) והשילוב בין השניים. בשלב מסוים חברנו חזרה לכביש הטבעת ודהרנו (90 קמ"ש – האיסלנדים מאד מקפידים) למסעדת ‎3 Frakkar שהזמנו עוד מהארץ, ובדיעבד כנראה אחת הטובות שנאכל בהן באיסלנד. החלטנו להזמין מאכלים שלא טעמנו עד כה, כמו סשימי ליוויתן, לווייתן צלוי, חזה מעושן של ציפור הפאפין הייחודית. קצת מוזר להזמין מנה של ציפור שמאוחר יותר בטיול נחפש לצלם אותה בצפון איסלנד. והיו גם מנות "רגילות" כמו גרבלקס, פילה כבש, דג ולנגוסטין, וגראטן שרימפס וקוד. אפילו fish & chips לצעיר שבינינו. התמונות מספרות את כל הסיפור (כמעט) אז לא נכביר מילים.

קישור לכל התמונות מהיום

פורסם בקטגוריה איסלנד 2021, בחו"ל. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *