יום 5 – 30/3/2018 – הכל יהיה בסדר

Friday, 30th March 2018 - יום 5
התוכנית להיום - עוד סופיה
לינה: Vitosha Apartments
(87.5 אירו ללא ארוחת בוקר)

קמנו בבוקר ושוב השמש זורחת ואפילו חם יותר מאתמול. הלכנו לכיוון השוק המקורה של סופיה ששוכן בין המסגד לבית הכנסת. ליד השוק עצרנו בדוכן של ערמונים ושל גרגרי תירס. "עצרנו" = "עצרנו לטעום".

בשוק טעמנו בניצה אחת מלוחה עם גבינה וגם אחת מתוקה עם תפוחים – טעים. יש מי שהסתפקו בדברים קונבנציונליים כגון קרואסון שוקולד, סוג של בייגלה וקפה. הנמנעת מגלוטן אכלה יוגורט עם פירות לפני שיצאנו לדרך. הסתובבנו קצת בשוק שמזכיר באופיו את השוק של בודפשט וקנינו כמה דברים.

מהשוק הלכנו לבית-הכנסת. הוא בית-הכנסת הספרדי הגדול ביותר באירופה או בית-הכנסת השלישי בגודלו באירופה או בית-הכנסת הגדול ביותר בבלקן וגם מכיל 1140 מקומות ישיבה – משום מה יש לאתרי המידע אובססיה עם גודל. המבנה יפה ודומה מאוד מבחוץ למסגד שמצידו השני של השוק. תוכו דומה למדי לכנסייה אבל ללא ריחות הקטורת והנרות המאפיינים כנסיות.
   

חלק גדול מהכיסאות הוזזו הצידה לקראת ליל הסדר שחל היום בערב – מתוכננים 150 נוכחים, לכן לא ישימו לב אם לא נגיע. יש לנו כבר מסורת של להיות בחו"ל בפסח קפריסין (2016), איטליה (2015), הולנד (2011) ועוד היד נטויה 🙂
מאחורי המבנה של בית הכנסת יש חצר משחקים לילדים ומדרגות שמובילות למוזיאון על יהדות בולגריה בכלל וסופיה בפרט. המוזיאון כולל הסברים וחפצים עתיקים (רימונים, ספרי תורה, כוסות קידוש ועוד) וגם חפצים מתקופת מלחמת העולם השניה. בתוך החדר הלא גדול, יושבת אחת יוליאנה, עיניה נעוצות בדפים ובשולחן וברור שתקשורת זה לא הצד החזק שלה, אבל חקירה מעמיקה של תולדות יהדות בולגריה דווקא כן. היא ידענית אמיתית ומסוגלת לדבר ללא הפוגה ובלי קשר לאיך והאם מגיבים השומעים. ממנה שמענו את הגרסה היותר מוסמכת לסיפור הצלת יהודי בולגריה, על כך שהבולגרים מילאו תפקיד ממשי בהובלת יהודי מקדוניה דרך בולגריה אל מחוץ למדינה ובעצם להשמדתם,  ועל כך שהאירועים הפוליטיים באותה תקופה במדינה שיחקו תפקיד מכריע בעניין. כלומר החוק שעבר בפרלמנט בדבר גירוש היהודים דווקא נתמך על ידי רבים מאנשי השילטון באותו זמן. אבל כשהידיעה דלפה והחלו לחצים מצד הציבור והכנסיה, הבין המלך בוריס וגם רבים מנבחרי הציבור כי מימוש החוק יעורר חוסר יציבות במדינה ויסכן את המשך השילטון. לכן נקטו אמצעים של השהיה ודחיה על-מנת להמנע מהעניין. זה לא מנע את לבישת הטלאי הצהוב (יותר נכון כפתור) ואת הוצאת היהודים מהערים הגדולות אל הפריפריה כמו בסיפורים של אמא של הילה על כך שיהודים מסופיה באו והשתכנו בביתם בחסקובו.

כששמעה יוליאנה על כך הרימה לראשונה את עיניה מהשולחן וסיפרה שסבתא שלה גורשה מסופיה ועברה לחסקובו והתגוררה שם בבתים של יהודים שארחו אותם. מרגע זה כבר היינו ראויים לקשר עין. כשאמרנו שיש בבית תמונות ואולי תיעוד של אותה התקופה היא נתנה לנו את כתובות המייל של המוזיאון וגם את שלה והביעה שמחה (טוב, יותר נכון הביעה עניין) לקבל כל חומר שניאות לשלוח לה. הפכנו לחברי אמת 🙂

אחרי הביקור המרגש בבית הכנסת ובמוזיאון לא חשנו צורך להכנס למסגד, מאידך תומר חש צורך בעוד מנת תירס וכך גם חלק מהאחרים. התחנה הבאה – הרוטונדה של סנט ג'ורג', כנסיה קטנה ועתיקה מאוד.

משם החלטנו להתפצל – הבנים לדירה לנוח ולעשות שיעורים, הבנות לקניון להשלים קניות. כיוון שהבנו שמחיר החניה בחניון שלנו שערורייתי, דיברנו עם חברת השכרת הדירות שהובילו אותנו לשם, ובסוף הבילוי בקניון העברנו את האוטו לחניה במקום אחר, זאת אחרי לא מעט תלאות בירוקרטיות, אי-הבנות ועוד מרעין בישין שגרמו לכך שכמעט ואחרנו לחדר הבריחה של היום – A Pirate's Adventure (חדר 36 שלי).

הפעם הגענו יותר מרוכזים וסבלניים. החדר ליניארי ברובו (אם כי לא בכולו), והוא שונה מחדרים אחרים בכך שמודגש מראש שניתן להשתמש בחפצים יותר מפעם אחת וגם כשנפתרת חידה יכול לקרות יותר מדבר אחד ועל כן צריכים להיות ערניים. נהנינו מהחידות שזרמו לנו יחסית בקלות, וגם מהתפאורה המוצלחת. ותומר עזר לנו לצאת תוך 50 דקות (ועוד 5 שניות למי שחשוב הדיוק). השיטה בשני החדרים שהיינו, וכנראה בחדרים רבים בבולגריה, היא שיש בתוך החדר מסך עם זמן בספירה לאחור שעליו גם מופיעים רמזים בהתאם לצורך – וזה באמת נחוץ כי לא כל הבולגרים מדברים אנגלית שאפשר להבין, למרות שהאנגלית של חלקם ממש מצוינת.

19:00 – מסעדת Shtastliveca השווה ביותר, בעלת האוירה הקלאסית, והולמת לליל הסדר, גם אם נאכל בו קלמרי ולא מרק עוף עם קניידלך. דווקא היה מרק עוף בתפריט אבל החלטנו לבחור בדברים פחות שגרתיים. הכל היה טעים – מהפיצה של תומר ועד לריזוטו פטריות, אבל השוס היה ללא ספק ברווז עם שני רטבים מסוגים שונים – אחד מתקתק והשני חמצמץ-פירותי, עם משמשים וגבינה כחולה. גם מנת הכבש בתנור עם תפוחי אדמה ופטריות היה מעולה.
     

 

פורסם בקטגוריה בולגריה 2018, חדרי בריחה, מסעדות, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

One Response to יום 5 – 30/3/2018 – הכל יהיה בסדר

  1. מאת ריקי דור‏:

    קראתי בהנאה רבה את הבלוג עד כה
    נשמע שעושים שם חיים משפחתיים משוגעים
    מרגש הקטע של בית הכנסת
    שתהייה לשירה חזרה קלה כמה שאפשר לארץ הקודש ותמשיכו להנות מאד
    מריקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *